
Volgens een studie van LH2 en Marker Vision lijkt het erop dat de koffiepauze veel sterkere doelen bereikt dan enkel de medewerkers te ontspannen. Volgens 75% van de deelnemers is de koffiepauze een krachtig instrument om de verbondenheid van een bedrijfsteam te versterken. 65% van de mensen meent dat het moment dat de werknemers zich rond de koffiemachine scharen de beste manier is om de spanningen tot bedaren te brengen. Deze laatste stelling wordt trouwens bevestigd door 79% van de HR managers en 74% onder hen geeft zelfs aan dat een koffie van hoge kwaliteit het welzijn van de personeelsleden bevordert.
Hiermee wordt de koffiemachine een echt managementinstrument waarmee dialogen gemakkelijker tot stand komen, de spanningen wegsmelten en het groepsgevoel versterkt wordt. Een grote meerderheid (81%) van de deelnemers aan de enquête is van mening dat de koffiepauze essentieel is om de geest helder te houden en het werk efficiënt terug aan te vatten. Er dient eveneens opgemerkt te worden dat rond de koffiemachine talrijke ideeën hun ontstaan vinden tijdens spontane gesprekken tussen medewerkers en managers die elkaar niet per se elke dag ontmoeten.
Statistisch gezien leren we uit deze studie dat het gemiddelde koffieverbruik per dag en per werknemer 3 kopjes is, met een duidelijke voorkeur voor de koffie 's morgens (44%), gevolgd door de koffie na de middagpauze (40%) en tenslotte deze in de namiddag (23%).