
Het Amerikaanse bedrijf Inrix heeft zonet haar jaarverslag uitgebracht betreffende het Europese wegverkeer. Voor het tweede opeenvolgende jaar won België de gouden medaille in het filerijden. In het drukste verkeersland van Europa stond u in 2013 gemiddeld 58,1 uur in de file. De stad Brussel, die in 2012 nog op de tweede plaats stond, verbeterde haar klassement en mocht dit jaar het hoogste podium opklimmen.
Nog volgens Inrix, is er een significante correlatie tussen de economische gezondheid van een land en de mate van verkeersopstoppingen. Landen die geconfronteerd worden met een hoge werkloosheidgraad of een lage/negatieve groei, zagen een daling van de verkeersopstoppingen. Dit gold bijvoorbeeld voor Spanje en Portugal.
Land met de meeste verkeersopstoppingen | Stad met de meeste verkeersopstoppingen | |||
1 | België | 1 | Brussel | |
2 | Nederland | 2 | Londen | |
3 | Duitsland | 3 | Antwerpen | |
4 | Frankrijk | 4 | Rotterdam | |
5 | Luxemburg | 5 | Stuttgart | |
6 | Verenigd Koninkrijk | 6 | Köln | |
7 | Zwitserland | 7 | Milaan | |
8 | Italië | 8 | Parijs | |
9 | Oostenrijk | 9 | Gent | |
10 | Ierland | 10 | Karlsruhe | |
11 | Spanje | 11 | Amsterdam | |
12 | Hongarije | 12 | Utrecht | |
13 | Portugal | 13 | Manchester |
Hoe de files vermijden?
In België verliest een autobestuurder gemiddeld 55 tot 60 uur in de files. Volgens de OESO zouden deze verkeersopstoppingen in België 1 tot 2% van het BNP kosten.
De voertuigen van uw bedrijf uitrusten met een geolocalisatiesysteem met GPS kan een waardevolle hulp bieden op de weg:
- Dit systeem biedt u de mogelijkheid om de positie van uw verschillende voertuigen op eender welk moment vast te stellen zodat u de vertragingen kunt bepalen en de klanten hiervan op de hoogte kunt stellen.
- De geolocalisatie bevordert eveneens de communicatie tussen de verschillende chauffeurs onderling. Zo kunnen ze elkaar op de hoogte brengen van de vlottere verkeersassen en indien nodig het werk onder elkaar herverdelen.